Hannika

12.10.2021

På min resa i livet har jag många gånger fått frågan om mitt namn, var det kommer ifrån osv. Det har gjort att jag ofta som lärare börjar vår resa in i lärprocessen just med den frågan. Vad heter du? Många gånger är ett namn en tradition, ett familjenamn eller så. Andra gånger kan det handla om moden eller kopplingar våra föräldrar har till minnen av vissa personer. Det var det som hände i vår familj. Min far hade en kamrat som hette Hannicka och som dyslexiker fick jag då mitt namn Hannika. Under många år fick jag frågor och ingen hade hört talas om Hannika.  2011 skulle jag skriva en text i Gävle högskola och ramlade då på SCB statistiska Central Byrån där jag tittade efter hur många som hade mitt namn. Svaret blev EN. !!!  På grund av det kan jag marknadsföra mig själv direkt på mitt namn Hannika Öberg och veta att jag inte kommer blandas i hop med andra.

Arbeta alltid med ordet KUL

För mig är ordet KUL centralt i allt jag gör. Är jag lärare så ser vi till att ha kul. Är vi inne och är mentorer så ser vi också till att ha KUL. Det är en förutsättning för att det vi gör ska gå bra, enkelt och optimalt. Därför är det inte konstigt att utvecklingen av mina två ideella organisationer år 2020 samlades på en Social plattform som kort och gott heter KUL&REKO. Nu har vi sedan 2021 ingått ett samarbete med MarketPlace (Entreprenörskap) där vi kombinerar Kultur i en lokal som används till Entreprenörskap dagtid.

Tråkigt och trist är en ovän som jag inte hänger med. Därför satte jag igång år 2003 att arbeta med aktier och försäkringar i Spanien, där jag då var bosatt. Jag har arbetat i AXA och ALLIANS tills jag tre år senare upptäckte CityBank och arbetade med aktier där under tre år. Jag kom tillbaka till Sverige 2008 och beslöt mig för att inte fortsätta min bana med aktier. Dock ramlade jag på ett företag 2019 som gjorde att jag återigen knöt samman med modern ekonomi och allt med det. Idag kan jag erbjuda människor gratis aktier i ett växande företag. Jag har även haft kontor i Stockholm sen augusti 2019 på Strandvägen 67. Du är välkommen dig om du önskar. Hör av dig innan! Vi brukar träffas varje torsdag kl 17 00. 

Coach eller Mentor

Som lärare, coach eller mentor. Så är det tre olika sätt att både möta, utveckla och förhålla sig till sin elev, kund eller vän.  Som mentor ställer man sig från en höjd och drar uppifrån så att säga. Som Coach börjar vi från här och nu, sätter ett må och gör en plan. Som lärare visar man den kortaste vägen till kunskap genom att leda, inspirera och locka eleven in i att själv ta ansvar för att lägga tid på sina studier.. Jag tycker om att se människor i utveckling på samma sätt som jag själv gör detsamma oberoende av om jag behöver eller inte. Att utvecklas gör att vi lever. Att leva gör oss lyckliga, att känna att vi gör framåt gör att vi känner att vi använder vår tid, vilket ger lycka.

Här börjar din text. Du kan klicka här och börja skriva. Jag brinner för att skapa utvecklingar och min absoluta favorit är Event som integrerar hela familjen. Jag tror mycket på att det uppstår tycke när människor träffas. Därför har jag startat upp en ideell organisation redan 2012 som heter Bbeabridge och verkar för att skapa broar och stödja unga. Våra redskap är främst kulturen. Vi har haft en helt del kulturEvent sen vi startade upp. Se nedan ett Event i Alviks kulturhus som utspelade sig under tre dagar.

Här kan du höra och se lite mer om vad vi har gjort med den ideella organisationen. Dagny Carlsson blev ambassadör för vår förening år 2015 och sedan dess har vi varit runt och skapat en hel del event som musikvideo med vår Fredslåt "Ingen Fara" i Farsta Centrum exempelvis. Tryck här

© 2021 Hannika Oberg.com
.
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång